En god samtale

På mange områder i livet kreves regler, så og for "den gode samtale", og reglene er i stor grad de samme om det gjelder kommunikasjon på jobb, hjemme eller blant venner. En kan være flink i profesjonell sammenheng, uten å få det til på hjemmebane.
 
Et tips: Søk etter egen forskjell. Hva gjør du annerledes hjemme enn på jobb? Hvem er du i møte med den andre? For hvis du var "flue på veggen" som kunne se og høre deg selv  samtale med partner, hva ville du ha sett og hørt?

Ikke la deg skremme om du ikke liker det du ser og hører "som flue", men bruk det heller som rettesnor i neste samtale med partner. Lytt med den hensikt å forstå. Og øv deg gjerne i rådene som nevnes under (ingen blir utlært).

Følgende 10 bud er velbrukte regler for en god samtale 

  1. Ha god nok tid til samtalen, men sett tidsbegrensning 
  2. Snakk om en ting om gangen
  3. Skill mellom problemdiskusjon og problemløsning
  4. Bruk et klart, direkte og entydig språk
  5. Snakk for deg selv
  6. Respekter andres meninger, utsagn, væremåte, snakkestil, erfaring, historie ...
  7. Ikke snakk i munnen på hverandre - en om gangen - den(de) andre lytter
  8. Ikke svar før du har forvisset deg om at du har oppfattet budskapet rett (hindrer at misforståelser og usannheter får leve videre uten korreksjon) 
  9. Tolk minst mulig hva den/de andre sier - lytt med den hensikt å forstå
  10. Forvent svar - gi svar 

Sabotering av en god samtale (faresignaler)

  1. Du bidrar til at samtalene opptrappes (eskalerer - kommer ut av proporsjoner)
  2. Du nedvurderer den/de andre (feks ved å ikke ta den andres opplevelse på alvor eller latterliggjør mm)
  3. Du tolker den/de andre negativt (feks tillegger dem meninger de ikke har)
  4. Du trekker deg tilbake / vil ikke snakke / går fra samtalen / hopper over på et annet tema/skrur på TV ...